Vydělat pár tisíc korun prodejem starého auta na náhradní díly zní možná lákavě. Avšak auto rozebrané na náhradní díly nebudete následně moci odvézt na ekologickou likvidaci bezplatně, ale za poplatek. A samotnou karosérii bez motoru už není možné ekologicky zlikvidovat vůbec.
Bez dokladu o ekologické likvidaci auto neodhlásíte z evidence vozidel. Za ekologickou likvidaci rozebraného auta mohou příslušná zařízení vyžadovat poplatek, jehož výši si sami určí. Auta na náhradní díly tak pro jejich oficiální majitele znamenají past.
Ministerstvo životního prostředí v únoru 2019 zpřesnilo podmínky přijímání autovraků do zařízení, která mají oprávnění provádět jejich ekologickou likvidaci. Ve stanovisku ministerstva je uvedeno, že vraky je možné přijímat a likvidovat výhradně kompletní.
Kompletní dle zákona od odpadech (§ 36 písm. g) znamená, že automobil má karosérii vybavenou identifikačním číslem vozidla VIN, včetně dveří, blatníků a kapot. Dále vraku auta nesmí chybět hnací a převodový mechanismus s příslušenstvím, nápravy s koly, motor vybavený identifikačním číslem, elektroinstalace, včetně ovládacích a bezpečnostních prvků, řídící jednotky a dalších přístrojů, a nakonec také katalyzátor dle homologace.
Důvodem pro toto zpřísnění je snaha státu zamezit rozebírání vraků ilegálně v podmínkách, které nesplňují normy a podmínky stanovené zákonem č. 185/2001 Sb. o odpadech.
Provozovatel firmy na ekologickou likvidaci má při příjmu nekompletního auta povinnost do informačního systému zapsat všechny chybějící součásti autovraku. A to i v případě, pokud chybí větší množství dílů. Čím větší část auta chybí, tím větší je s příjmem autovraku na ekologickou likvidaci větší práce a administrativa.
Informační povinnost provozovatelům zařízení ke sběru autovraků vzniká vždy, když se váha přijímaného vraku značně liší od hodnot zapsaných ve velkém technickém průkazu vozidla. Nižší váha vozu také znamená pro provozovatele ekolikvidace ztrátu na výnosu z prodeje druhotných surovin.
Ministerstvo přiznalo provozovatelům zařízení ke sběru autovraků právo, účtovat si za přijetí nekompletního auta poplatek. Výše poplatku nebyla žádnou konkrétní částkou stanovena a její výše je na libovůli jednotlivých provozovatelů těchto zařízení a firem. Získání dokladu o ekologické likvidaci vozu, tzv. potvrzení o převzetí autovraku se tedy u aut rozebraných na náhradní díly může prodražit.
Pokud z auta zakoupeného na náhradní díly zbyla už jen karosérie s VIN bez motoru, tak mají provozovatelé zařízení ke sběru autovraků přímo zakázáno vystavovat potvrzení o převzetí autovraku, samotnou karosérii smí přijmout pouze jako kovový šrot.
Jenže potvrzení o převzetí autovraku je doklad o provedení ekologické likvidace a bez něj příslušný odbor dopravy vaše auto nevyřadí z evidence. Auto už legálně nikdy neodhlásíte, jedinou možností je projít přestupkovým řízením s pokutou pro fyzické nepodnikající osoby až do výše 20 000 Kč!
Je velkou otázkou, zda se pořízení auta a jeho rozebrání na náhradní díly vyplatí. Beztrestně je to možné provést pouze u aut, které jsou z nějakého důvodu již zaniklá, tedy odhlášení z registru silničních vozidel. Ale těch bude zřejmě rychle ubývat.
Legálně je možné z vraků odmontovat nekovové částí nebo plastové díly interiéru. Můžete z auta vyndat baterii, kterou je možné nějakým způsobem zpeněžit. Můžete odmontovat světla. Cokoliv dalšího však bude znamenat, že ušetřené peníze necháte za poplatky a pokuty při předání rozebraného vozu na ekologickou likvidace nebo v přestupkovém řízení.