Na internetu kolují návody, jak odhlásit vozidlo bez nutnosti nechat jej ekologicky zlikvidovat. Tyto návody hledají lidé, kteří si chtějí auto nechat na náhradní díly. V tomto směru je třeba říci, že legální cesta, jak si nechat auto na náhradní díly neexistuje. Existují pouze triky, jak tuto povinnost obejít.
Tento text není návodem k tomu, aby majitelé vozů obcházeli při odhlašování aut zákony. Jde o popis stavu současné české legislativy, která se týká provozu a evidence vozidel, a především mezer v zákonech, které jsou různými způsoby zneužitelné.
Nutno podotknout, že tyto mezery dobře znají jak lidé "z oboru", kteří se zabývají legálním i nelegálním rozebíráním autovraků na díly, tak i jednotlivci, kteří chtějí svoje auto na sklonku jeho životnosti ještě nějak zpeněžit. O nedostatcích v zákonech samozřejmě a o jejich obcházení vědí i úředníci, kteří mají na starosti evidenci vozidel. Je tedy jenom otázkou času, kdy se níže popsané cestičky nadobro uzavřou.
První způsob, jak odhlásit auto z registru motorových vozidel bez likvidace je jeho trvalé odhlášení na vývoz. Před samotným odhlášením musí automobil projít evidenční kontrolou na STK. Evidenční kontrola je otázkou cca 500 Kč, potvrzení nesmí být starší než 30 dní.
Dále pro provedení odhlášky na úřadě potřebujete průkaz totožnosti, doklady k vozu (technický průkaz, osvědčení o registraci) a registrační značky (SPZ). Zelenou kartu pro trvalé odhlášení na vývoz nepotřebujete. Pokud vývoz vozu s úřadem neřeší jeho oprávněný majitel, pak jiná osoba potřebuje k tomuto úkonu od majitele ověřenou plnou moc. Dále potřebujete předložit úřadu vyplněný formulář Žádost o vydání tabulky s registrační značkou na vývoz.
Na formulář potřebujete uvést zahraniční fyzickou nebo právnickou osobu, v jejíž prospěch auto vyvážíte. U fyzických osob se uvádí jméno, příjmení, adresa trvalého pobytu a datum narození. Zahraniční osoba, pro kterou je vývoz realizován může být i smyšlená vzhledem k tomu, že identitu této zahraniční osoby nemůže úřad jakkoliv ověřit.
Úřad (evidence vozidel na kterémkoli obecním úřadě obce s rozšířenou působností v České republice) vaší žádost zpracuje na počkání, výše poplatku tohoto správního úkonu je 50 Kč, za každou vydanou registrační značku zaplatíte 200 Kč. Pro osobní auto tedy poplatky na úřadě činí 450 Kč. Úřad vydá nové, tzv. vývozní registrační značky a nové osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz), které bude evidováno na zahraniční osobu. Vývozní značky mají omezenou platnost na 3 měsíce. Pokud má být auto dále provozuschopné na českých komunikacích, je třeba na auto zřídit nové pojištění odpovědnosti (povinné ručení).
Zákonodárci novelou zákona buďto zcela zruší odhlašování aut před provedením vývozu, nebo tento krok nějak zásadně zpoplatní. Zpoplatnění vývozu se bude týkat aut starších než řekněme 10 a více let, kterých se nežádoucí praxe nejvíce týká. Vozidla bude stále možné vyvážet do zahraničí, ale odhlašovat z české evidence se budou až po přihlášení do evidence v jiném státě EU. Tento způsob vývozu je možný již dnes.
Dalším hojně využívaným způsobem obcházení povinnosti ekologické likvidace je uložení registračních značek vozu do tzv. depozitu. Jde o způsob dočasného vyřazení vozidla z provozu, které však není časově nijak omezené, protože může být i na dobu neurčitou.
K provedení vyřazení z provozu (uložení značek do depozitu) potřebujete doklad totožnosti, doklady k vozu (technický průkaz a osvědčení o registraci) a registrační značky (SPZ). Úřadu předkládáte vyplněnou Žádost o vyřazení silničního vozidla z provozu. Pokud s úřadem nejedná oprávněný majitel vozu, potřebuje jiná osoba od majitele notářsky ověřenou plnou moc. Správní poplatek pro uložení značek do depozitu je 200 Kč.
Dočasné vyřazení vozu z provozu (depozit) je v první fázi na 12 měsíců. Poté je majitel vozu povinen úřadu sdělit adresu umístění a účel využití vozidla. Tím se depozit prodlužuje na dobu neurčitou. Depozit na dobu neurčitou teoreticky znamená, že značky v depozitu můžete mít navždy. Nebo do nějakého administrativního kroku úřadů, kdy budou starší depozity jednorázově zrušeny.
Zákonodárci mohou novelou zákona zpřísnit pravidla pro ukládání značek do depozitu, například tím, že zavedou majitelům povinnost pravidelně sdělovat místo a účel využití vozu. Další možností je, že se depozity zásadně zdraží, nebo že bude zaveden pravidelný roční poplatek za uložení značek do depozitu. Zrušení auta přes "depozit na věčné časy" pak zcela ztratí smysl.
Při zneužívání děr v zákonech lze očekávat zpřísnění pravidel, na která obvykle doplatí ti, kteří nikdy neměli v úmyslu pravidla porušovat. Jistě existuje mnoho lidí, kteří se čestně živí vývozem vozidel do zahraničí. Jistě existuje mnoho lidí, kteří mají rozumné důvody pro dlouhodobé uložení značek do depozitu. Ti všichni na dnešní zneužívání pravidel do budoucna doplatí tím, že se zákony a pravidla zásadně zpřísní, a to jim zkomplikuje život.
Ani jeden z výše uvedených triků majitele vozu nezbavuje povinnosti zlikvidovat vrak podle Zákona o odpadech. Pokud rozebrané auto necháte válet někde v kopřivách na zahradě a přičinlivý soused vás nahlásí na odbor životního prostředí, hrozí vám, pokud jste fyzická osoba, pokuta za porušení zákona o odpadech ve výši až 20 000 Kč.
Pokud jste odevzdali značky vozu do depozitu, tak jste se výslovně zavázali, že zabezpečíte vozidlo tak, aby neohrožovalo nebo nepoškozovalo životní prostředí. A dále, že nebudete odstraňovat podstatné části vyřazeného silničního vozidla, zejména karoserii s vyznačeným identifikačním číslem silničního vozidla a motor.
Za vaše rozebrané auto v depozitu, které někdo přičinlivý nahlásí úřadům, vám hrozí až 20 000 Kč + 50 000 Kč pokuta. A to se určitě vyplatí!
V diskusích na internetu se dále vyskytují případi, kteří radí auto "odhlásit" tak, že policii nahlásíte jeho krádež. Je určitě super, když svým cinknutým autíčkem na díly zaměstnáváte policii, která by se místo toho mohla zabývat něčím smysluplným. Hlavně se tím sami vystavujete trestnímu stíhání za podvod, takže podobní internetoví rádci by rovnou zasloužili deku. Tohle fakt ne!